onsdag 29 november 2017

Basningslåda

Den här videon handlar om hur jag gjorde min Basningslåda. Jag testade mig fram men hade en grundtanke från början. Jag ändrade mig under tiden för.


Beskrivningen är ganska enkel Detta material använde jag st Spirorör med diameter 100mm och längd ca 700mm. Ett gammalt rör som blev över efter en. Här hittar du utförlig information och gör det själv instruktioner om hur du gör och vad du behöver tänka på när du ska böja trä.


Basa Sten Andersen Slöjdmentorn. Unsubscribe from Sten Andersen Slöjdmentorn?


Vi använde den basningslåda som jag gjorde när jag gjorde om sittbrunnen till min kajak, men den var lite för kort eftersom den sittbrunnen är mindre. Det finns tre olika tekniker för att böja trä. Samtliga använder värme för att övervinna träets naturliga styvhet. De bärande cellerna i en bit trä är.


Då jag först och främst är i behov av några svep som jag kan förhålla mig till och sedan skapa lock till behövde jag starta processen från början. Gjorde då en basningslåda, fyra brädor ihopspikade till en avlång fyrkantig låda med fast lock i ena änden och ett löst lock i den andra. Kul att se lite plåtbåtar också!


Har mest jobbat med träbåtar jag. Grym basningslåda ni har gjort, behövdes det. I helgen var det då äntligen dags. Efter att ha fått spanterna tillsågade och hyvlade, var det dags att tillverka basningslåda och börja koka spant!


Hejsan Testade att basa lite teak ikväll. Lite oförberett, men det gick bra med en provisorisk liten " basningslåda " av en ikeabag över en stor kastrull på spisen. Det tog ett tag att bli klar med filmen men den är här och som en utveckling av denna basningslåda kommer jag göra en i transparent polykarbonat så att elever.


Tack kul att det är några som följer:) Jag håller på att bygga basningslåda på baksidan nu:) det kommer bli en ny 48×1bit som basas till rätt form och sen. För att göra en ny sittbrunnssarg blev jag tvungen att göra en basningslåda. Det tog mej tre dar att göra den, av marinplywoo en kokplatta. Dessutom har jag fått låna en basningslåda och kittel av Lars Sehnert här i Linköping som håller på att bygga en strippbyggd kajak.


Basningslåda

En basningslåda är en enkel maskin, tag en vattenkokare, ett ventilationsrör, gör ett lock, häng in det som skall basas, lägg på locket, koka. Men vem har en basningslåda hemma?


Basningslåda

Det som är så skoj att bygga. Till det kommer verktyg och basningslåda. HHHmmmm ju mer jag talar om det desto mer sugen blir jag på att lyckas.


Nu är det sedan bara att sätta igång och bygga en basningslåda. För att kunna göra mina svepningar byggde jag en basningslåda. Om man använder en gammaldags kaffekanna som källa till vattenånga, så har man en basningslåda i eget kök. Men egentligen beror det på att fadern hade ett snickeri och där fanns det en basningslåda som användes när trä skulle böjas.


Denna pin hittades av Soror Wallin. Hitta (och spara!) dina egna pins på Pinterest. Kontaktinformation, kartor och vägbeskrivningar, kontaktformulär, öppettider, tjänster, betyg, foton, videor och meddelanden från Tulltorp och Trä, Bred Hamby.


Basningslåda

De hade en basningslåda utanför, vilken jag glömde fotografera. Просмотрите доску «wooden boxes» пользователя Igor Schtolts в Pinterest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.