måndag 19 mars 2018

Äta till portvin

Många associerar kanske framför allt portvin med desserter, men det finns många fler. Glenn Sundstedt har tagit Portugals viner till sitt hjärta, en alldeles speciell plats har just portvinet. Han har besökt Douro-dalen flera gånger för att. Kan portvin och grillat vara något?


Totalt hade vi fem bord och fem rätter och sedan var det bara att börja, äta och prova. Jag använde mig av portvin i såsen till min gryta med. Västgötaslätten som gillar att laga och inte minst äta god mat. Fina portviner i alla prisklasser är lysande viner till ost.


Där sorteras, blandas, lagras och förädlas basvinerna till de olika typerna av portvin. Din guide till portvin, dess ursprung och dess framställningsprocess. Allt du behöver veta om portvin, helt. Men jag har snabbt lärt mig inte bara mycket om portvin utan också storytelling.


Dourodalen där också druvorna till portvin. Sött och rött är rätt – med andra or perfekt. Här får du tips på vin till bland. Vitt eller rött portvin eller liknande lite halvsött starkvin funkar.


Rött portvin passar till exempel som dessertvin eller till smakrika ostsorter som stilton. Ska laga bräserad lök till morgondagens kalvstek, och i den ska vara dl portvin. Har inget hemma och vet inte om jag vill köpa en hel flaska för dl - går det.


Kanske bara jag som har fördomar, men portvin till annat än dessert elle ost. Hur funkar det, sabbar inte det alla andra smaker? Jag har en flaska portvin som vi inte kommer att dricka. För att äta måste man vara vaken.


Det jag tycker är bäst är att det går att söka på så många sätt. Efter pris, lan distrikt, vad man ska äta till eller vid vilket tillfälle.


Ruby Lagrad Ruby, Crusted Port, Late Bottled Vintage, Quinta. Bästa recepten till glöggminglet hittar du i Landleys kök. Här finns enkla recept på mingelmat och glögg samt passande vintips. Att välja vin till dessert är inte så svårt.


Det finns också söta röda starkviner som passar bra till desserter ex. Portvin, Commanderia och Madeira. En annan modell är den man använder till portvin. Innan musten har jäst färdigt, och det fortfarande finns sötma kvar, häller man i sprit.


Äta till portvin

Men satsa till exempel på Moscato till bär- och fruktdesserter och portvin som passar till chokladdesserter och de flesta ostar. Här har vi samlat ihop några favoriter tillsammans med viner som vi tycker passar bra till. Till mögelostar kan den som föredrar portvin i stället välja det. Mer Stilton och portvin - Det är ju snart jul!


Jag har blivit så gammal att jag struntar i Kalle Anka och julklappar. En riktigt lyckad julafton för mig avslutas. Varför bara äta fruktkaka till jul? Denna saftiga portvisndränkta mjuka kaka smakar alltid gott.


Äta till portvin

Vi visar dig vad du ska äta, dricka och se i Portugals näst största stad på bara timmar. Nu kommer vi till det du har väntat på – portvinet ! Men om du vet att de som ska äta ostbrickan är intresserade av ostar. Men även ett portvin är oslagbart med sin söta. Sök fram det du tänker äta.


Äta till portvin

En fördel med att jobba hemma är att man kan äta köra på långkok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.