torsdag 9 augusti 2018

Betsa trä mörkt

Här hittar du tips om vattenburen bets och lackbets. Lär dig att betsa trä med gör det själv beskrivning. Se bara här hur ett gulnat brädgolv trollas om till ett mörkt slottsgolv. Ju fler lager bets du lägger på – desto mörkare och mer täckande blir resultatet.


Frågan är hur bra oljan tar åt sig. En del möbler har ju olja som är som lack nästan.

Jag har betsat mörkare på oljat trä. Vårt matbord är av furu och eftersom ytan hade blivit ful av fläckar så slipade jag bordet. Hellulu Tror jag sett nåt nångång där dom slipade o färgade en sliten ekbänkskiva mörkare. Den ena delen som är rent fernissad ska jag matt slipa och betsa på.


Jag fick en idé om att riktigt mörkt. Har tröttnat lite på de oljade bänkskivorna och undrar om det går att betsa. Det gäller att verkligen mätta träet. Det som jag tycker är snyggt är när "ådrerna" i träet blir mörkare.


Det här är en bets för obehandlade träytor inomhus, eller träytor som är nedslipade till rent trä.

För att kunna betsa en träyta måste färg- och lackskikt tas bort. Prova alltid först på en spillbit eller en mindre synlig del av träet som skall betsas. Träet är dessutom väldigt vattentåligt vilket gör att det inte spricker vid. Virket är lätt att betsa.


Beroende på hur mörkt man vill att trät ska bli så väntar man olika länge. Kanske inte ska betsa spjälsängar med. Får nytt trä att se äldre ut. Mjuka delar av träet suger upp mer bets och blir mörkare än hårda partier.


Sedan kan du betsa det med en mörkare bets men tänk på att färgen blir en annan än den. Bets eller lasyr gör att du kan se ådringen i träet även efter. Ska vi betsa eller måla golvet? Bets tycker jag låter som en bra lösning, jag tror på mörka golv, särskilt då det är parkett.


Nytt obehandlat trä Du kanske föredrar att betsa träet innan du applicerar en skyddande polyuretanlack eller. Jag vill få det mörkt riktigt mörkt, dock inte svart. Märk väl, som sagt, att träet är nytt och verkar inte.


Används på nytt eller helt renslipat trä. Betsa eller olja eller Cuprinol på ett. Jag valde Ockra Rostbrun 6för den såg ut att vara mörk nog.

Jag betsade efter slipning men det blir ingen. När du slipat ditt trägolv, eller om det är ett helt nytt golv, är det bra att behandla för en snygg finish. Betsning utfördes i regel av snickarmästarna. Att betsa och lacka ett matbord.


Varje mästare hade sina recept. Trä : Kulör: Mahogny mörk. För feta och kådrika träslag (t ex furu), tillsätt några droppar ammoniak.


Man ser att det är mörkare på alla ställen där träet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.