onsdag 26 december 2018

Gåsöga vävnota

Så var mattan färdig i gåsögon blandat med tuskaft. Här finns en bra instruktion på hur du läser en vävbeskrivning. Vävnotor till sex olika halsdukar i bla. BOK I FOKUS Linnedräll - prydnad på bondens bord.


Boken handlar om linnedräll, högkvalitativa duktyg, bondesamhällets lyx och hemslöjdens stolthet. Siamesen -Vit med vacker bård i gåsöga. Ladda ner beskrivning och vävnota här.


Trettiotre för Arbrå typiska mönster. Vävspännare: Används för att sträcka ut väven till dess rätta. Jag har scannat in min handskrivna vävnota för den som vill se hur den är vävd. Nya trasmattor i stort gåsöga Nu har jag äntligen blivit färdig med dessa trasmattor.


Gåsöga vävnota

Eller vävnota med varpordning. Solvingen för dessa band är enkel. Mönstret heter gåsöga och är en variation av kypert och bestäms redan i solvningen.


Gåsöga vävnota

Solvningen och trampningen bestämmer mönsterbilden. Solvögat är Riksvävarnas medlemstidning och utkommer med fyra nummer per år. Solvögat vill både inspirera och erbjuda ny kunskap och idéer i och om vävning. Sjalen till dottern är inte likadan hela tiden.


Grunden är ett gåsöga i blå-begie, ett i blå, ett i blå-begie, ett i vit-begie och så börja om från början. Hej jag heter Viktoria och jag är förstås tokig i trasmattor eftersom som jag valt att ägna dagarna åt att skapa dem. Jag tänkte ägna min blogg åt att.


Kypert är en grundbindning i vävning. Bindningen ger en snett löpande linje över tyget, eftersom bindepunkterna förflyttas ett steg åt sidan för varje inslag. Var får man vävnota till västerbottendräll.


Mora(om det är borg som gör det vet jag inte) och det blev. På Rusta finns mattor i olika mönster och färg. Med mattor skapas en ombonad känsla i rummet som ger värme. Gåsöga, daldräll och kypert – ta en titt in i vävkonstens hemlighetsfulla värld.


Vid varje vävstol hänger en beskrivning, en så kallad vävnota. Teknik: gåsöga Varp: svart linvarp Inslag: vita, blå. Vävning för alla kommer att turnera. Denna pin hittades av Inga Thunberg.


Hitta (och spara!) dina egna pins på Pinterest. Jag fick säga farväl till en matta igår som jag inte tror att jag visat på bloggen. Mattan kallar jag för Cacharelmattan för några av ränderna är vävda av.


Ellos Home Svart Matta Gåsöga cm. Find this Pin and more on idéer. Explora el tablero de Nora Moyano "textiles" en Pinterest. Ver más ideas sobre Weaving, Hand knitting y Hand weaving.


Gåsöga vävnota

Stockholm, Sweden, Torskors, Blekinge Län, Sweden, Vann Spa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.