måndag 23 september 2019

Namn på fjärilar

Om du intresserat dig för fjärilar förut eller använder en gammal fjärilsbok märker du att många arter har fått nya namn. Några vanliga svenska fjärilar - ALLA DESSA SMÅKRYP - om iNSEKTER och SPiNDLAR i text och bild. Hjälp med namn på fjärilar.


Idag har jag varit ute och fotat fjärilar för första gången och det var inte det lättaste men det blev en nyttig träning. Svenska namn : English name : Latinska namn : 1.

Alkonblåvinge: Alcon Large Blue: Maculinea alcon: 2. Ordningens vetenskapliga namn Lepidoptera kommer från grekiskan och betyder "fjälliga vingar". På grund av det mycket stora antalet arter, är också antalet olika strategier för överlevnad mycket stort. Fjärilar på våren Fjärilar på försommaren Fjärilar i juli. Gemensamt för alla fjärilar är dock att de.


Ladda ned fantastiska gratis bilder om Fjärilar. Fjärilarna har en livscykel från ägg via larv och puppa till färdig fjäril.

På museets fjärilssidor finns bilder av alla Sveriges fjärilar med korta texter. På Artportalen kan man se bilder av en mängd olika svenska. Tittade på dina bilder på fjärilar och du undrade vad fjärilen heter " sliten fjäril.


Jag vill tacka Reine Andersson och Kjell Antonsson vid Entomologiska föreningen Östergötland för hjälp med artbestämning av dagflygande fjärilar. Den systematiska ordningen följer. Denna grupp består av familjer och 1arter.


För närvarande finns det bild på 1av dessa. Såg denna lilla, lilla fjäril som jag tog kort på. Innan den lilla fällde ihop sina vingar tyckte jag att vinarna på ovansidan var blåa. Tisdag december Baggträff: Stritar – avancerad Sugen på växtsugare?


Plats och tid: Inst f ekologi, SLU, Ultuna, Ulls väg 16. Den är en stor med en vingbredd på 62- mm. Dess namn är Podaliriusfjäril. Den här fjärilen såg jag på Lojsta.


De flyger som namnet antyder snabbt och ofta högt uppe bland.

Efter sökning med namn dyker det upp en lista där man om man så önskar. Det finns möjlighet att bidra både med foton på fjärilar och med text för. När jag gick där bland blommor och fjärilar började jag fundera på varför denna en gång så vanliga fjäril har försvunnit från nästan hela Götaland och. Namn och bilder på all världens fåglar.


Nässelfjäril är, som namnet avslöjar, beroende av brännässlor. Se också till att det finns värdväxter där fjärilen kan lägga sina ägg. Vårens första Blommor jag inte kan namnet på.


Bombylius Blomflugor - solitärbin Krabbspindel. Om du vet att du vill ha en fjärils tatuering skulle jag råda dig att titta på riktiga bilder av fjärilar för att.


Tillfällig tatuering med fjärilar i olika färger och storlekar på ett ark. Tatueringarna håller 3-dagar och är vattenfasta. Allt material på entomologi. Det är den förstnämnda gruppen vi normalt tänker på när vi talar om fjärilar.


Många är utrotningshotade och andra har minskat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.