måndag 30 augusti 2021

Virkade disktrasor lin

Virkade disktrasor lin

Sopset, borstar, disktrasor mm. Jag har länge velat pröva virka disktrasor. Till slut kom jag till skott. Jag virkade i Marks och Kattens. Det har blivit väldigt populärt att virka disktrasor. Garner som passar till disktrasor är bomull, bambu eller lin. Cilla har valt Blend Bamboo som består av 70%. Lin och bambu är också bra material för en disktrasa. Disktrasa i lin xLinets unika egenskaper. Gärna i olika kombinationer.


Jag tyckte att det lät konstigt och helt oanvändbart att använda virkade och stickade disktrasor. Men man måste ju pröva, och nu är jag helt fast. Du har garanterat hört talas om hemmavirkade eller –stickade disktrasor.


Vill man testa olika mönster och ha ett projekt som går snabbt så är ju disktrasor perfekt att virka, de blir ju inte upprepade eller liggandes längst. Första trasan fick bli virkad.


Med stolpar växer arbetet fram snabbt. För att få lite roligare struktur använde jag bara ena maskbågen och fick.


Lin har den unika egenskapen att absorbera fukt bättre och sedan torka snabbare än något annat naturmater. Oanvändbara som disktrasor. De är virkade i Arezzo Lin, virknål mm.


Nu var det ett tag sedan jag virkade dessa disktrasor. Trasorna stickas av lingarn, eller bomullsgarn med inslag av lin. Dom här trasorna är virkade i bomullsgarn, men hittar du lin så tycker jag att det är finare. Virkad disktrasa i lin Köpte lingarn för ett tag sedan eftersom jag länge velat virka en disktrasa.


Har läst på internet att de ska vara bra. Bara tvätta och köra igen. Min favorit är gjord av lin och den är rätstickad. Virkade disktrasor - miljövänliga och roliga att göra.


Virkade disktrasor lin

Mönstret är så här: varv 1. En lärdom jag gjort är att en disktrasa i lin fungerar bättre enkeltrådig än virkad med dubbla. När du kommit varvet runt, så ska du virka runt hanken.


Den här gången använde jag ett blandgarn med % bomull, % lin. Det är så roligt att virka disktrasor. Den är inte alls lika stilig som min. Du kan även använda stickgarn i lin och behöver då.


Virkade disktrasor lin

Kollar man runt på nätet finns det många beskrivningar av stickade disktrasor men varför inte. Handgjorda disktrasor behöver absolut personliga och egendesignade etiketter, inte sant? Stickade disktrasor i lin. Det ska ju vara bra och miljövänligt med disktrasor i lin.


Jag älskar virkade och stickade disktrasor i bomull, fast jag har inte gjort några egna än. Beskrivningen är hämtad ur boken Lättvirkade disktrasor av Camilla Schmidt Rasmussen och Sofie Grangaard. När man stickar i lin är det en fördel med fram och bakstycken var för sig och.


Ta rätt på dina linrester och sticka disktrasor eller virka grytlappar som. Det var jättekul att virka så små grejer (går fort) och de blir så fina! Jag hoppas bara att de är bra också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.